stallteambus

Alla inlägg under april 2015

Av Sara Ehlèn - 27 april 2015 12:09

Det går bra för mig att skriva varje dag om hur det går med träning. Eller hur väldigt bra eller inte jag skriver knappt något alls just nu inte på bloggen om varken Blommas eller Liljas träning. Jag skriver nästan bara på mina skolarbeten just nu inga berättelser inget sådant är så slut i huvudet att jag vet inte om jag får in något mer i huvudet just nu. Och idag har jag dessutom bokat in en teori lektion och vad tänker jag med där? Hur ska jag få in massa trafikregler och skit i min lilla hjärna? Och dessutom ska jag på möte i kväll hur ska jag palla det? Ja du jag vet inte... Har så många bollar i luften just nu hur fan har jag lyckats hålla alla bollar i luften varför faller ingen? Är jag någon form av expert på det? Ja jag vet inte inte jag har låtit körkortet legat på is ett tag nu efter som jag inte haft mycket pengar och ja om en månad är det över om en månad har jag en utbildning. Kan inte får inte stupa nu i mållinjen. 


Blomma är bra i knäet igen men det är ingen stickskada av brodden som jag trodde först det är nog skav från hennes knäkappor. Så nu kommer jag vara super noga med att borsta rent knäkappor och andra benskydd för att undvika detta i framtiden. Nu har hon fått annan behandling också som ska hjälpa henne att bli fräsch igen så nu har hon fått lite återhämtnings period jag har princip bara skrittat henne på sista tiden. idag ska jag ut och jogga henne en vända. Vi vet inte om hon är helt bra ännu förres hon har gått ett provlopp. Så vi får se hur hon går då.


Lilja jag och Lisa ska på clinic i slutet av maj för Erik Brodin. Ska bli spännande och jävligt behövligt vill jag lova så ni är vi i full gång med att lastträna Lilja vilket går jätte bra. snart ska vi prova och åka med henne en vända och se vad hon säger om det. 

Jag red henne igår hon tycker inte om att gå i höger varv då tjurar hon ordentligt. Och när man travar hänger hon sig på bettet rejält vill inte alls jobba utan kör ner huvudet och bara springer. Igår så slappnade hon av en stund och klev under sig ordentligt och inte hängde på bettet detta är något vi verkligen behöver hjälp med.

Av Sara Ehlèn - 15 april 2015 22:28

Ja det jag trodde först om min lilla häst var att hon behövde sprutas men så var det antagligen inte. I förra veckan så härjade lilla damen i hagen så hon sprang upp ett sår alldeles ovanför vänster knä. Så hon var lite svullen redan förra veckan men inte så illa så fort jag hade motionerat henne så gick svullnaden ner och hon var inte varm. Men sen så blev det bara värre och värre och svullnaden gick inte ner. Men det var i måndags jag blev riktigt fundersam över det där knät. Svullnaden gick inte ner alls igår var jag orolig över det så jag ringde veterinären och partade med henne. Hon sa att så länge hon inte har feber så är det inget akut då kommer hon i morgon. Så jag tog feber på henne ingen feber. När Maria kom idag så kollade hon på knät jag sprang lite med henne hon är ju inte halt Blomma utan hon är bara svullen i knät. Och som min magkänsla så är det en inflammation i knät hon fick penicillin i fem dagar och metacam i fyra. 

Hon sa också att det var nog det svullna knät som gjorde att hon sprang så illa i lördags. Och det är ju inte konstigt det med det där svullna knät oavsett om hon inte har ont av det så när man är så svullen å kan man inte springa med det där knät. Stackars min pålle och dessutom så måste inflammationen ha varit på gång redan då när hon gick i lördags. Jag kände bara tänk om det "bara" är den där inflammationen och det var vad veterinären trodde så jävlar har vi flyt kan jag lova. Då är det inte så illa som jag tänkte i lördags då var jag verkligen nere ni känns det liksom inte lika illa som jag tänkte från början. 

Detta känns faktiskt väldigt lättande att vi kanske är tillbaka snart ändå och att hon mitt lilla hjärta inte var så dålig som vi befarade först. Vi trodde spruta henne och massa sånt men det var det där knäet. Fast det vet jag ju inte riktigt ännu hon måste ju gå ett provlopp först. Men nu fokuserar jag mest på att få mitt hjärta frisk.

Hon och Lilja blev vaccinerade också Blomma kommer hata mig efter dessa fem dagar med penicillin sprutor för den delen.

Men i alla fall så kan jag diagnostisera Buslilja med ADHD hon är ett riktigt lite ADHD barn den där 4 åringen vi har där i stallet. Ena stunden står hon lugnt och snällt i boxen inte bryr sig ett dugg andra stunden blir hon skit arg och

står och skrapar och skrapar så man blir galen på henne.

Fast hon fattade inte ens när Maria gick in till henne i boxen och gav henne vaccin sprutan. Då stod och stilla och fick en spruta och det gick super fort. 

Nu ska båda damerna gå lugnt i fem dagar galna tant Blomma ska få skrittas i alla fall för hon behöver få röra på benet och Lilja får vila till Lisa kommer hem från Egypten.


Det har jag inte sagt jag fick ingen napp på Lilja med fodervärd och när jag fick napp så var det ingen som var intressant. Men jag har hittat en medryttare Lisa rider henne några dagar i veckan och det går så himla bra Lilja och Lisa passar sjukt bra ihop. Nu är hon i Egypten men då passade det super att Lilja blev vaccinerad.

   Blommas knä idag!   Lilja och Lisa   Älskade häst <3


I wanna see you run
Anywhere you want
Never let the darkness hold you back
No fear of getting lost

I wanna see you fly
Way beyond the sun
Anything you're ever gonna dream
I pray that it will come

But if you ever fall down straight to the bottom
And you can't get back where you started
Any place any time
You gotta know for you I'll fight


Where you wanna go
I'd love to take you there
Wish that I could make the road easy
I wish that life was fair
Don't wanna see you cry
Even when it rains
And I hope you don't forget this
You were born for better things

Av Sara Ehlèn - 12 april 2015 08:21

Det har gått så bra nu på senaste tiden Blomma har gått som en klocka varit så fin och jämn men nu har vi fått bakslag. Hon var inte alls fräsch igår kände det i värmningen att hon inte var som hon burkar. När Claes körde ut så galopperade hon lite men sen när provloppet gick så galopperade hon från start. Hon var inte alls lika som hon brukar vara inte fräsch alls på något sätt. Så nu ska jag ta ut veterinär till min lilla dam Maria Nyman skall komma ut och kolla över henne det kanske inte är något det kan vara något litet men bättre att kolla över henne en gång för mycket än att att inte kolla över henne alls och fortsätta och ha sönder min stackars häst :(.

Vi som tänkte kval snart och nu går det men då nej då blir hon trasig igen. Jag ska lägga om mitt tränings schema inget intervall pass när hon ska gå på banan och sen ska hon bara få gå lugna turer så hon håller. Jag vet att det inte är mitt fel men det känns lite som att det är det ändå känns som att jag tränat henne för hårt. 

Men men det är så här det är att ha travhäst. det går jätte bra och man tänker nu ska det väl gå men nej. Nu ska veterinär komma ut och kolla upp henne och jag ska ändra mitt tränings schema. 

Jag ska lägga in ett klätterpass i skritt och ett dressyr pass i veckan. Tror det blir bra faktiskt inget snabb jobb utom när vi är på banan utan mycket lugna pass för hon har faktiskt kondis så det är ingen fara. Får ändra mitt schema helt enkelt men vi kommer tillbaka starkare än någonsin. Tänker inte ge upp om det så är det sista jag gör. Ge upp finns inte i min ordbok motgångar får man ta det är som det är. Jag vet att hon tycker detta är kul och jag kommer kämpa tills in i det sista <3

 

Presentation


Sara heter jag 26 år här får ni följa mina motgångar och framgångar med mina kallbods ston i trav och ridning

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards