stallteambus

Direktlänk till inlägg 15 april 2015

Penicillin och metacam!

Av Sara Ehlèn - 15 april 2015 22:28

Ja det jag trodde först om min lilla häst var att hon behövde sprutas men så var det antagligen inte. I förra veckan så härjade lilla damen i hagen så hon sprang upp ett sår alldeles ovanför vänster knä. Så hon var lite svullen redan förra veckan men inte så illa så fort jag hade motionerat henne så gick svullnaden ner och hon var inte varm. Men sen så blev det bara värre och värre och svullnaden gick inte ner. Men det var i måndags jag blev riktigt fundersam över det där knät. Svullnaden gick inte ner alls igår var jag orolig över det så jag ringde veterinären och partade med henne. Hon sa att så länge hon inte har feber så är det inget akut då kommer hon i morgon. Så jag tog feber på henne ingen feber. När Maria kom idag så kollade hon på knät jag sprang lite med henne hon är ju inte halt Blomma utan hon är bara svullen i knät. Och som min magkänsla så är det en inflammation i knät hon fick penicillin i fem dagar och metacam i fyra. 

Hon sa också att det var nog det svullna knät som gjorde att hon sprang så illa i lördags. Och det är ju inte konstigt det med det där svullna knät oavsett om hon inte har ont av det så när man är så svullen å kan man inte springa med det där knät. Stackars min pålle och dessutom så måste inflammationen ha varit på gång redan då när hon gick i lördags. Jag kände bara tänk om det "bara" är den där inflammationen och det var vad veterinären trodde så jävlar har vi flyt kan jag lova. Då är det inte så illa som jag tänkte i lördags då var jag verkligen nere ni känns det liksom inte lika illa som jag tänkte från början. 

Detta känns faktiskt väldigt lättande att vi kanske är tillbaka snart ändå och att hon mitt lilla hjärta inte var så dålig som vi befarade först. Vi trodde spruta henne och massa sånt men det var det där knäet. Fast det vet jag ju inte riktigt ännu hon måste ju gå ett provlopp först. Men nu fokuserar jag mest på att få mitt hjärta frisk.

Hon och Lilja blev vaccinerade också Blomma kommer hata mig efter dessa fem dagar med penicillin sprutor för den delen.

Men i alla fall så kan jag diagnostisera Buslilja med ADHD hon är ett riktigt lite ADHD barn den där 4 åringen vi har där i stallet. Ena stunden står hon lugnt och snällt i boxen inte bryr sig ett dugg andra stunden blir hon skit arg och

står och skrapar och skrapar så man blir galen på henne.

Fast hon fattade inte ens när Maria gick in till henne i boxen och gav henne vaccin sprutan. Då stod och stilla och fick en spruta och det gick super fort. 

Nu ska båda damerna gå lugnt i fem dagar galna tant Blomma ska få skrittas i alla fall för hon behöver få röra på benet och Lilja får vila till Lisa kommer hem från Egypten.


Det har jag inte sagt jag fick ingen napp på Lilja med fodervärd och när jag fick napp så var det ingen som var intressant. Men jag har hittat en medryttare Lisa rider henne några dagar i veckan och det går så himla bra Lilja och Lisa passar sjukt bra ihop. Nu är hon i Egypten men då passade det super att Lilja blev vaccinerad.

   Blommas knä idag!   Lilja och Lisa   Älskade häst <3


I wanna see you run
Anywhere you want
Never let the darkness hold you back
No fear of getting lost

I wanna see you fly
Way beyond the sun
Anything you're ever gonna dream
I pray that it will come

But if you ever fall down straight to the bottom
And you can't get back where you started
Any place any time
You gotta know for you I'll fight


Where you wanna go
I'd love to take you there
Wish that I could make the road easy
I wish that life was fair
Don't wanna see you cry
Even when it rains
And I hope you don't forget this
You were born for better things

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Ehlèn - 1 september 2015 20:38


Ja jag jobbar på trivs fortfarande lika bra på jobbet. körkortet och teorin går bra nu och ja allt går bra just nu. Jag har rätt mycket att göra bara. två hästar körkort och sen jobba och hinna med vänner också sambon. haha ja ett vanligt vardagligt ...

Av Sara Ehlèn - 21 augusti 2015 23:58

Jag har börjat jobba det är min första riktiga vecka jag jobbar nu. Förra veckan var vi på planeringsdagar uppe i Tällberg det var verkligen givande och roligt. Jag har fått prova att ro kyrkbåt gud vad roligt det var bland det roligaste jag gjort nå...

Av Sara Ehlèn - 26 juli 2015 08:50

I fredags så var vi på midnattstravet och kollade på fina hästar och en toppen travkväll som vanligt. Vi kom hem sant och jag var med Melissa som vi hämtade i Säter och Louise. Lollo sov hos oss och sen åkte vi till travbanan med Blomma på morgonen. ...

Av Sara Ehlèn - 13 juli 2015 20:48

Det är det enda jag kan säga just nu att det går jävligt bra för mig just nu. känns som att allt börjar lösa sig för mig nu efter ett år som jag har haft det rätt jobbigt utan pengar och med studier som jag trodde jag aldrig skulle klara. Men nu har ...

Av Sara Ehlèn - 24 juni 2015 10:38

Jag har varit på Clinic med Lilja i hovgården för Erik ännu en gång gud vad rolig hon är det går bättre och bättre för varje gång jag rider henne. Första lektionen så jobbade vi mycket med att lösgöra henne jobbade mycket med att hålla koll på hennes...

Presentation


Sara heter jag 26 år här får ni följa mina motgångar och framgångar med mina kallbods ston i trav och ridning

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards